Strona
audioretro.pl
jest stroną hobbystyczną, więc nie wykorzystuję ciasteczek zapisanych na
Twoim komputerze. Ale oczywiście w każdej chwili możesz je
wyłączyć w swojej przeglądarce.
warto odwiedzić >>
ciekawe artykuły >
I
bibliografia
I
słownik I
artykuły o audio i elektronice
I
kolumny
głośnikowe I
test wzmacniaczy I
1.
Głośniki, zespoły głośnikowe
1.1. Budowa zespołów głośnikowych.
W zakresie małych częstotliwości akustycznych skuteczne działanie
głośnika jest uwarunkowane zastosowaniem odpowiedniej odgrody (obudowy)
akustycznej, oddzielającej przednią stronę membrany głośnika od jej
strony tylnej. W przypadku braku odgrody, rezystancja promieniowania
maleje, głównie wskutek dyfrakcji fal akustycznych, do tak znikomych
wartości że głośnik praktycznie nie promieniuje, nawet przy bardzo dużej
amplitudzie drgań membrany głośnika. Zakres ten rozciąga się od
częstotliwości najmniejszych aż do częstotliwości, przy których średnica
skutecznie promieniującej części membrany głośnika wynosi 0,2 długości
promieniowanej fali akustycznej. Gdy średnica membrany głośnika wynosi
0,2¸0,5
długości fali, odgroda akustyczna ma jeszcze wpływ na zwiększenie
rezystancji promieniowania głośnika, zwiększając ją od 20 do 2 razy, w
miarę zwiększania częstotliwości. Dopiero gdy średnica membrany jest
równa lub większa od 0,5 długości fali, odgroda akustyczna traci
znaczenie, bowiem wartość rezystancji promieniowania membrany głośnika
staje się niezależna od wymiarów i rodzaju odgrody. Odpowiednio
wykonana i „zestrojona” obudowa często stanowi o sukcesie lub porażce
konstruktora. Można bowiem stosować doskonałe głośniki, lecz przy złej
konstrukcji obudowy uzyskamy efekt znacznie gorszy niż stosując tańsze
głośniki w dobrze wykonanej obudowie. Obudowę wykonuje się z dobrej
jakości drewna, ale najczęstszym materiałem jest MDF, czyli odmiana
płyty wiórowej o dużej gęstości, twardej i wytrzymałej. W tańszych
konstrukcjach na przednią część obudowy używa się MDF a boki robi ze
zwykłej płyty meblowej. Bywają też obudowy z aluminium czy nawet
marmuru, ale stosowane są w drogich, wyrafinowanych konstrukcjach. Aby
obudowa nie drgała, i nie wpadała w rezonans, stosuje się grube ścianki
a wewnątrz często montuje wzmocnienia. Niektórzy producenci w kolumnach
podłogowych dolną część obudowy przeznaczają do zasypania piaskiem czy
śrutem ołowianym w celu dociążenia kolumn i tym samym zmniejszenia
rezonansów obudowy. Standardem staje się stosowanie kolców pod obudowy,
tak by drgania nie przenosiły się na podłogę. Przy kolumnach
podstawkowym należy stosować specjalne, stabilne
podstawki (standy). Obudowa
zamknięta nazywana również kompaktową, realizuje koncepcję zupełnego
oddzielenia tylnej strony membrany od strony przedniej. Energia
promieniowana przez tylną stronę membrany głośnika powinna być
całkowicie pochłonięta (zamieniona na ciepło) w sposób nie powodujący
niepożądanych skutków ubocznych. Obudowa zamknięta powinna mieć grube,
masywne ścianki aby była bardzo sztywna i nie „pulsowała” w takt zmian
ciśnienia wewnątrz obudowy, wynikających z drgań membrany głośnika.
Aby uzyskać dostatecznie małe częstotliwości rezonansu, przy niezbyt
wielkiej objętości obudowy, stosuje się specjalne głośniki o bardzo
miękko zawieszonych układach drgających. Głośniki takie charakteryzują
się małą częstotliwością rezonansu. Wiele głośników typu „compact”,
przeznaczonych do obudów zamkniętych, nie nadaje się w zasadzie do
stosowania w obudowach innego typu, ponieważ membrana jest zawieszona
nie tylko na względnie słabych resorach mechanicznych, ale na
„pneumatycznym zawieszeniu” obudowy. W obudowach zamkniętych stosuje się
dużo materiału dźwiękochłonnego
(wytłumiającego).
Rys.1.1 Konstrukcja zespołu głośnikowego z obudową zamkniętą Wielu
specjalistów konstruujących zespoły głośnikowe uważa, że zastosowanie
obudów z otworem, w którym zachodzi rezonans Helmholtza, jest najlepszym
sposobem polepszenia odtwarzania niskich tonów w domowych i
profesjonalnych zespołach głośnikowych. Obudowa z otworem w
klasycznej postaci posiada następujące zalety:
-
umożliwia wykorzystanie, w zakresie najmniejszych częstotliwości pasma
przenoszenia, także energii promieniowanej przez tylną stronę membrany
głośnika, co poprawia efektywność zespołu o około 3dB w tym zakresie
częstotliwości. - silnie obciąża akustycznie głośnik w zakresie
jego rezonansu, co zmniejsza jego amplitudę drgań i zniekształcenia
nieliniowe przy silnych sygnałach. -
umożliwia przesunięcie granicy skutecznie promieniowanych częstotliwości
o około 0,5 oktawy poniżej częstotliwości rezonansowej głośnika.
Rys.1.2. Konstrukcja zespołu głośnikowego z obudową basrefleks
Klasyczna obudowa z otworem o dużej powierzchni (0,5¸0,8
powierzchni membrany głośnika) posiada wadę wynikającą z jej zasady
działania. Mianowicie, stanowi ona układ rezonansowy, który faworyzuje
tony odpowiadające jej własnej częstotliwości rezonansowej. Przy
bardzo małych częstotliwościach masa akustyczna otworu dodaje się do
masy układu drgającego, wpływając na zmniejszenie częstotliwości
rezonansowej głośnika. Podatność akustyczna wnętrza obudowy przy tych
częstotliwościach może być pominięta. W miarę zwiększania częstotliwości
podatność akustyczna będzie coraz bardziej wpływała na zachowanie się
układu. Przy rezonansie obudowy zostaje włączona duża rezystancji
akustyczna. Wówczas promieniuje otwór obudowy, a faza drgań jest
przesunięta o 90°
w stosunku do drgań przedniej strony membrany głośnika. Przy dalszym
zwiększaniu częstotliwości różnica faz stopniowo maleje do zera, jednak
promieniowanie otworu słabnie. Coraz większą rolę zaczyna odgrywać
podatność obudowy i obudowa z otworem zaczyna się zachowywać jak obudowa
zamknięta, ponieważ tunel rezonansowy można traktować jak korek
zamykający otwór obudowy. Tunele basrefleks najczęściej wykonane są
z odcinka rury PCV, jednak spotyka się konstrukcje w których tunele
wykonane są ze sklejki czy płyty MDF umieszczonej równolegle do ścianki
obudowy. To ostatnie rozwiązanie jest jednak trudne do dostrojenia i
wymaga zbudowania prototypu, w którym stopniowo zmienia się wymiary
tunelu aż do uzyskania wymaganej częstotliwości rezonansowej. W
przypadku stosowania dużych głośników, dla których średnica tunelu
przekracza 10 cm, przeważnie stosuje się kilka tuneli o mniejszej
średnicy.
W stosunku do obudowy basrefleks, obudowa z membraną bierną ma dwie
zasadnicze zalety. Po pierwsze eliminuje zabarwienia dźwięku otworu
basrefleks (np. rezonanse tunelu) oraz szumy strumienia powietrza, które
występują w tunelu podczas przepompowywania wielkich mas powietrza. Po
drugie membrana bierna jest praktyczna w małych obudowach, gdzie
wymagane długości tunelu przekraczają głębokość obudowy. Dodatkowo
zestrojenie obudowy tego typu jest znacznie łatwiejsze niż obudowy z
tunelem rezonansowym.
Wadą membrany biernej jest wytwarzanie bardziej
stromych krzywych w obszarze odcięcia, co powoduje mniejszą stabilność
przy odtwarzaniu stanów przejściowych.
Rys.1.3. Konstrukcja zespołu głośnikowego z obudową zawierającą
membranę bierną.

Jeżeli
na jednym końcu rury o dużym przekroju zostanie wmontowany głośnik, rura
taka będzie miała właściwości toru akustycznego w którym zachodzą
zjawiska falowe. Gdy do głośnika doprowadzony zostanie sygnał
sinusoidalny, to w miarę zwiększania jego częstotliwości wystąpią
zjawiska akustyczne wpływające na sposób i natężenie promieniowanego
dźwięku. Jeżeli rura jest bardzo długa (teoretycznie nieskończenie
długa), to spełnia ona rolę nieskończenie wielkiej odgrody akustycznej,
oddzielającej fale akustyczne promieniowane przez przednią stronę
membrany głośnika od fal promieniowanych przez jej tylną stronę. Jeżeli
rurę skrócimy do np. 2 metrów to przy częstotliwości 40¸45
Hz jej długość będzie wynosiła 0,25 długości fali. Oznacza to że w rurze
powstanie fala stojąca, której strzałka znajdzie się u wylotu rury,
węzeł na membranie głośnika. Membrana jest w tym wypadku silnie
obciążona rezystancją akustyczną, a promieniuje głównie wylot rury.
Fazy promieniowania fal przedniej strony membrany głośnika i wylotu rury
są sobie przeciwne. Przy częstotliwości dwukrotnie większej długość rury
będzie równa 0,5 długości fali. Ułożą się w niej dwie ćwiartki fali,
dzięki czemu fazy promieniowania przedniej strony membrany głośnika i
wylotu rury będą zgodne. Membrana głośnika znajdzie się wówczas w
strzałce fali stojącej. Przednia strona membrany będzie promieniować
nieco silniej niż wylot rury. Rys.1.4. Konstrukcja zespołu
głośnikowego z obudową zawierającą linie transmisyjną.
Opisane zjawiska falowe wykorzystano w klasycznych obudowach z tzw.
linią transmisyjną, w celu polepszenia efektywności działania głośników
w zakresie małych częstotliwości akustycznych. Z biegiem czasu
zauważono, że jeżeli kanał znajdujący się za głośnikiem zostanie
wypełniony dość luźno ułożonym materiałem wytłumiającym, to pochłanianie
energii akustycznej promieniowanej przez tylną stronę membrany głośnika
jest tak duże, że promieniowanie wylotu kanału może być pominięte. Kanał
o ograniczonej długości, w którym powstają duże straty, ma więc w
zasadzie takie same właściwości jak nieskończenie długa rura.
Powstaje pytanie. Jaka jest różnica między taką obudową a obudową
zamkniętą? Otóż różnica polega na odmiennych warunkach pracy głośnika. W
wypadku obudowy z linią transmisyjną, głośnik pracuje jakby w dwóch
strefach akustycznych, promieniując swobodnie fale dźwiękowe. Nie
występuje tu efekt pneumatycznego zawieszenia membrany głośnika i
związane z tym bardzo znaczne zwiększenie częstotliwości rezonansowej
układu drgającego głośnika. Wręcz przeciwnie – obudowa tego typu, dzięki
wnoszeniu dużej masy współdrgającej, wpływa na zmniejszenie
częstotliwości rezonansowej głośnika o kilka do kilkunastu procent.
Ponadto nie występują zniekształcenia związane z niesymetrycznym
obciążeniem membrany głośnika podczas ruchu w przód i w tył, co
stwierdzono w obudowach zamkniętych, zwłaszcza o małej objętości. Nie
występują również tak silne wibracje ścianek obudowy. Fachowcy nie
są zgodni co do tego, czy obudowy z linią transmisyjną mają istotne
zalety wobec obudowy zamkniętej lub basrefleks. Pewne jest to, że
zarówno wymiary jak i koszty budowy są wyższe od porównywalnych innych
typów obudów.
|
|
Impedancja
znamionowa głośnika jest wyznaczana na podstawie charakterystyki
modułu impedancji, jako najmniejsza wartość modułu impedancji głośnika
powyżej częstotliwości rezonansu. Znajomość przebiegu charakterystyki
modułu impedancji głośnika jest niezbędna podczas konstruowania zespołów
głośnikowych. Rysunek przedstawia przykładową charakterystykę modułu impedancji
głośnika niskotonowego. W okolicy częstotliwości 50 Hz widoczny jest
rezonans układu drgającego głośnika, który powstaje w wyniku zawieszenia
układu o określonej masie na sprężystych zawieszeniach. Na kształt
charakterystyki modułu impedancji całego zespołu głośnikowego mają
również wpływ elementy RLC stosowane do budowy zwrotnicy.
Rys.1.6. Przykładowa charakterystyka modułu impedancji. Charakterystyka
przetwarzania (przenoszenia) to jedna z podstawowych charakterystyk dla
wszelkich urządzeń elektroakustycznych, i najważniejsza dla głośników i
zespołów głośnikowych. Jej przebieg nigdy nie jest idealnie liniowy i
dużego doświadczenia wymaga właściwe interpretowanie widocznych
nierównomierności. Niektóre z nich, pozornie poważne, mogą zostać łatwo
skorygowane przez filtry zwrotnicy, inne wymagają już pozostawienia poza
użytecznym pasmem danego głośnika.
Rys.1.7. Przykładowa charakterystyka przetwarzania głośnika
Dokumentacja firmowa przedstawia charakterystyki głośników ustalone w
ujednoliconych warunkach, w komorze bezechowej laboratorium produkującej
je firmy. Zainstalowane w bardzo dużej odgrodzie, stwarzającej warunki
zbliżone do pracy w hipotetycznej "nieskończonej odgrodzie", wraz ze
znajdującą się za nią obudową zamkniętą, w każdym przypadku
przekraczającą swoją objętością rekomendowaną objętość dla danego
głośnika. Warunki te są w dużym stopniu odmienne od tych, w jakich
pracować będzie głośnik zainstalowany w zespole głośnikowym.
Przebieg charakterystyk w zakresie niskich częstotliwości - poniżej 100
Hz - nie przypomina więc nawet w ogólnym kształcie możliwych do
uzyskania charakterystyk teoretycznych (ze względu na inną objętość i
rodzaj obudowy), i jednocześnie jest obciążony rezonansami komory
bezechowej (każda komora wykazuje swoje rezonanse w zakresie najniższych
częstotliwości, choć są one znacznie słabiej zaznaczone, niż rezonanse w
typowym pomieszczeniu odsłuchowym). Można więc dostrzec bardzo duże
podobieństwo w rozkładzie rezonansów wszystkich charakterystyk, co
dowodzi, że nie są to rezonanse samych głośników. Wniosek stąd jest
taki, że zmierzone w tych warunkach charakterystyki w zakresie poniżej
100 Hz są w zasadzie bezużyteczne. Dla ustalenia teoretycznej
charakterystyki przetwarzania głośnika w zakresie niskich częstotliwości
należy oprzeć się na obliczeniach albo symulacjach komputerowych,
wykorzystując przede wszystkim parametry Thiele'a – Smalla. Również
kształt charakterystyki w zakresie średnich i wysokich częstotliwości
ulegnie zmianie, na skutek relatywnie małych wymiarów przedniej ścianki
zespołu głośnikowego. Bardziej wszechkierunkowe promieniowanie w
zakresie fal dłuższych od wymiarów przedniej ścianki, a krótszych niż
odległość od sąsiadujących powierzchni odbijających (ścian), spowoduje
spadek efektywności w zakresie kilkuset Hz, natomiast odbicia krótszych
fal od bliskich głośnikowi krawędzi obudowy wywołają nierównomierności w
wyższych zakresach. To drugie zjawisko konstruktor zespołu głośnikowego
powinien przede wszystkim minimalizować, natomiast pierwsze zwykle
koryguje działaniem zwrotnicy. Jednak w zakresie średnio-wysokotonowym
przebieg charakterystyki zmierzonej w znormalizowanych warunkach dużej
odgrody dobrze pokazuje zachowanie się samego głośnika (choć raczej nie
należy charakterystyki tej przenosić wprost do projektowania zwrotnicy
elektrycznej).
Efektywność wskazuje, jakie ciśnienie akustyczne SPL (sound pressure
level) uzyskamy w odległości 1m od głośnika, do którego dostarczono 1 W
mocy (tzw. efektywność mocowa) bądź 2.83 V (tzw. efektywność napięciowa,
tożsama z efektywnością mocową przy obciążeniu 8-omowym, natomiast
dająca wyniki o 3dB wyższe od pomiaru efektywności mocowej dla
obciążenia 4-omowego). Mając do dyspozycji częstotliwościowe
charakterystyki przetwarzania, ustalone przy napięciu 2,83 V, w
odległości 1m od głośnika, a więc w warunkach standardowych dla
ustalenia efektywności napięciowej, możemy na ich podstawie określać
efektywność w dowolnym punkcie zakresu średnio-wysokotonowego, choć
pamiętać trzeba o zmianach samej charakterystyki przetwarzania,
spowodowanych przez warunki wymienione w punkcie poprzednim. Ponieważ,
jak już wspomniałem, przy typowej obudowie o szerokości przedniej
ścianki w okolicach 20-30 cm, nastąpi obniżenie poziomu w zakresie
kilkuset Hz o ok. 3 dB, więc dla uzyskania dobrze zrównoważonej
charakterystyki działanie filtrów i tłumików zwrotnicy prowadzić musi do
"równania w dół", czyli odpowiedniego obniżenia poziomu w pozostałych
zakresach. Nie chcąc zbyt mocno obniżać efektywności, wyrównanie to nie
musi być dokładne, ale należy się spodziewać, że dobrze zaprojektowany
dwudrożny zespół głośnikowy z 18-cm głośnikiem nisko – średniotonowym w
obudowie o szerokości ok. 20-cm będzie miał efektywność ok. 2 dB niższą
od efektywności katalogowej samego głośnika nisko-średniotonowego.
Jeśli pierwsza częstotliwość podziału znajdować się będzie w zakresie
kilkuset Hz, to obniżenie efektywności powodowane małymi wymiarami
przedniej ścianki skompensować można w pewnym stopniu współdziałaniem
głośników niskotonowego i średniotonowego; można założyć, że w zakresie
tym uzyskamy 89-90 dB, i utrzymanie takiego poziomu w okolicach 1 kHz, w
paśmie przepustowym głośnika średniotonowego, nie powinno stanowić
problemu. Powyższe szacunki są przybliżone, ale wskazują na ogólne
zależności i podpowiadają, że wcale nie należy dokładnie dopasowywać
efektywności katalogowych głośników stosowanych w zespole wielodrożnym.
Moc znamionowa podawana np. przez firmy Vifa i Scan-Speak została
określona według bardzo rygorystycznej normy IEC 268-5, za pomocą
100-godzinnego nieprzerwanego sygnału. Inni producenci uzyskują tylko
pozornie lepsze rezultaty, gdyż podają "moc maksymalną" nawet bez
podania normy określającej warunki badania. Np. dla głośnika
wysokotonowego D27TG-35-06 o mocy znamionowej 100 W, moc "maksymalna
długotrwała", określona również wspomnianą normą, wymagająca
dostarczenia do głośnika dziesięciokrotnie sygnału trwającego 1 minutę,
z 2 minutowymi przerwami, wynosi już 200 W, a moc "maksymalna
krótkotrwała", czyli 60-krotnie powtórzone impulsy jednosekundowe z
jednominutowymi przerwami, aż 450W. Znamionowo 90-watowy głośnik
P13MH-00-08 ma 650 watów mocy maksymalnej krótkotrwałej, a znamionowo
140-watowy XT25TG-30-04 aż 950 W. Podobne relacje dotyczą innych
głośników. Badając zespoły głośnikowe, w określonym przez normę czasie
dostarcza się do sygnał - szum, którego widmo częstotliwościowe
odpowiada ustalonemu przez normę widmu przeciętnego sygnału muzycznego.
Większość energii w takim sygnale (i w muzyce) kumuluje się na przełomie
niskich i średnich częstotliwości, w okolicach 200 Hz, i spada nieco w
kierunku najniższych, a wyraźnie w kierunku wyższych częstotliwości. W
przypadku określania mocy głośników niskotonowych można posłużyć się
takim właśnie sygnałem (nadwyżka mocy w zakresie wysokich częstotliwości
jest nieistotna), natomiast mierząc głośniki średniotonowe i
wysokotonowe dostarcza się do nich odpowiednie fragmenty spektrum
podstawowego sygnału testującego - głośniki podłączone są przez
odpowiednie filtry, odciążające je od częstotliwości leżących poza
zakresem ich stosowania w zespole głośnikowym. W ten sposób rzeczywista
moc dostarczana do tych głośników jest znacznie mniejsza, ale pozwala
ustalić, w zespole głośnikowym jakiej mocy dany głośnik może być
stosowany. Nie jest to jednak ściśle obowiązujące, gdyż zależy właśnie
od zakresu częstotliwości, w jakim głośnik zostanie zastosowany. Jeśli
częstotliwość podziału w zwrotnicy zostanie ustalona wyżej, niż
częstotliwość graniczna filtru użytego przez producenta do określenia
mocy, to głośnik zdolny będzie do pracy w zespołach o wyższej mocy
znamionowej, niż katalogowa moc znamionowa danego głośnika
średniotonowego i na odwrót - jeśli częstotliwość podziału będzie
niższa, moc spadnie.
Kierunkowość
promieniowania głośników.
Kolumny kierunkowe.
Klasyczne kolumny promieniują dźwięk przed siebie. Największą
kierunkowość wykazują wysokie częstotliwości, dlatego ważnym jest, aby
przy odsłuchu głośnik wysokotonowy był skierowany w stronę słuchającego,
i znajdował się na wysokości jego uszu. Mniejszą kierunkowość wykazują
tony średnie a najmniejszą - niskie. Rozchodzą się po pomieszczeniu
praktycznie bezkierunkowo, tak, że wystarczyłby tylko jeden głośnik
niskotonowy dla całego zestawu. Taka idea ma zastosowanie w kinie
domowym, gdzie wzmacniacz obcina niskie tony (poniżej 200 Hz) w
głośnikach głównych i przesyła je do subwoofera. Subwoofer może być
ustawiony w pokoju w praktycznie dowolnym miejscu (z pewnymi
zastrzeżeniami).
Różne kolumny mają różny kąt promieniowania. Te o większym kącie, są
łatwiejsze do ustawienia i lepiej wypełniają pokój dźwiękiem, ale odbywa
się to kosztem ostrości lokalizacji dźwięku. Aby uzyskać najlepszą
jakość dźwięku dobrze jest skorzystać z porad producenta kolumn
zawartych w instrukcji obsługi.
Bipole.
 |
Kolumny
o charakterystyce promieniowania bipolarnej promieniują dźwięk do przodu
i do tyłu kolumny, w tej samej fazie. Promieniowany przez tył zestawu
dźwięk odbija się od ścian pomieszczenia i dociera do słuchacza z
kilkumilisekundowym opóźnieniem. Daje to zaskakujące wrażenie
przestrzenności i głębokiej sceny dźwiękowej. Konstrukcja takich kolumn
jest bardziej skomplikowana, zawierają bowiem więcej głośników
dynamicznych które trzeba umiejętnie zestroić. W nieco prostszej wersji
produkuje się takie głośniki do kina domowego jako głośniki tylne,
efektowe.
Norma THX (kino domowe) dopuszcza użycie tylko kolumn o charakterystyce bipolowej jako efektowych (czyli tylnych).
|
Dipole.
Podobnie jak bipole, głośniki te promieniują także do tyłu. Ale
różnica jest zasadnicza: charakterystyka promieniowania przypomina
ósemkę, a głośniki pracują w przeciwnej fazie.
Uzyskuje się tu lepsze rozproszenie dźwięku niż w tradycyjnych
kolumnach, lecz są trudne do ustawienia w pokoju. Wadą jest słaby bas,
wynikający właśnie z pracy w przeciwnych fazach. Następuje tutaj jakby
„zwarcie” w niskich (i nie tylko) częstotliwościach i mocne ich
tłumienie.
Stąd charakterystyka promieniowania ma kształt ósemki.
Charakterystykę taką mają głośniki elektrostatyczne. |
 |
Omnipolar.
 |
Kolumny
omnipolarne promieniują dźwięk dookoła, nie tylko w płaszczyźnie
poziomej, ale także w pionie. Zachowują się one jak punktowe źródło
dźwięku. Wrażenia z odsłuchu takich kolumn są zaskakujące. Dźwięk
wypełnia cały pokój, dając wrażenie uczestnictwa w koncercie na żywo.
Wadą takiej prezentacji jest niezbyt ostra lokalizacja źródeł.
Konstrukcja takich kolumn jest złożona. Muszą być wykonane z dobrą
jakością, ponieważ niewłaściwa konstrukcja powoduje, iż proporcje
pomiędzy dźwiękiem odbitym i bezpośrednim zostają zachwiane, dając
nienaturalne wrażenia przestrzenne.
Sprawiają też nieco kłopotów przy
ustawianiu w pokoju. |
Daniel Król Tarnów, 2004 r.
Artykuł prezentuję za zgodą
autora.
* * *
Ważnym elemetem zestawu audio, a obowiązkowo zestawu
kina domowego, jest subwoofer. Kilka zdań o jego konstrukcji.
Subwoofer
Subwoofer, czyli głośnik który generuje
tylko niskie tony na dobre zadomowił się w kinie domowym. Bywa też
dobrym uzupełnieniem zestawu audio. Wielbiciele mocnych basów nie
wyobrażają sobie bez niego nie tylko oglądania filmów ale i słuchania
muzyki.
Dobry subwoofer powinien mieć solidny własny wzmacniacz, sterowany z
amplitunera lub wzmacniacza oddzielnym wyjściem subniskotonowym.
Najczęściej jest to wyjście typu RCA, popularnie zwane „cinch”. Ponadto
wiele subwooferów ma możliwość pracy w trybie pasywnym, czyli jego
głośnik może być zasilany tylko sygnałem z wyjścia głośnikowego
wzmacniacza (amplitunera). Rozwiązanie to stosuje się w zestawach audio,
gdy nasz wzmacniacz nie posiada oddzielnego wyjścia subwooforowego.
Standardem jest już, oprócz regulacji głośności, stosowanie
regulatora odcięcia częstotliwości, którym to płynnie możemy ustawić
taką częstotliwość, powyżej której jest ona tłumiona. Z reguły górna
częstotliwość którą może przenieść subwoofer to 150 - 200 Hz, natomiast dolna
zależy od konstrukcji (klasy) naszego subwoofera.
Przełącznik fazy (PHASE 0o/180o) pozwala nam na
dopasowanie zgodności fazy głośnika subwoofera i głośników głównych
zestawu audio czy kina domowego.
Tylna ścianka
Zobaczmy na tylną ściankę subwoofera. Są
tam wejścia główne ( LINE LEVEL INPUT, SUBWOOFER)
które łączymy kablem typu "cinch" z wyjściem subwooferowym naszego
wzmacniacza/amplitunera.
Widzimy też dodatkowe 4 zaciski na kanał
(SPEAKER LEVEL INPUT/OUTPUT, SPEAKER FROM) które pozwalają na
podłączenie subwoofera kablami z gniazd głośnikowych wzmacniacza/amplitunera
(INPUT) a następnie z głośnikami głównymi lub satelitkami (OUTPUT). Przy
takim połączeniu nie pracuje wzmacniacz wbudowany w subwoofer, lecz
korzystamy ze wzmacniacza naszego zestawu (głośnik subwoofera jest
wpięty szeregowo z kolumnami lub satelitkami naszego zestawu kina).
Kiedy opłaca się zastosować taką konfigurację? Wtedy, gdy posiadamy
mocny wzmacniacz (dodatkowe obciążenie w postaci głośnika niskotonowego)
i jest on wyższej jakości niż ten w subwooferze lub mamy dodatkową
końcówkę mocy. A także gdy nasz wzmacniacz nie posiada wyjścia
subwooferowego (gdy słuchamy muzyki ze wzmacniacza stereo, który nie
ma wyjścia "sub").
 |
Widok tylnych ścianek przykładowego wzmacniacza i subwoofera,
oraz połączeń między nimi.
Do prawidłowego działania zestawu wystarczy jeden rodzaj
połączeń (jeden kabel, para, lub dwie pary kabli,w zależności od
gniazd które łączymy ze sobą). |
Oprócz wyłącznika sieciowego (droższe
modele posiadają funkcję AUTO ON/OF, czyli włączają się i wyłączają
automatycznie) widzimy jeszcze dwa pokrętła -
głośności (LINE LEVEL INPUT CONTROL, VOLUME) oraz regulacji
odcięcia częstotliwości (FREQUENCY CONTROL, CROSSOVER). To ostatnie,
tajemnicze pokrętło służy do dopasowania pracy "suba" do możliwości
naszych kolumn. Jeżeli nasze kolumny dolną granicę częstotliwości mają
np. 50 Hz, (subwoofery pracują z reguły w paśmie od 120 Hz w dół,
najlepsze nawet do nawet kilkunastu Hz!), to ustawienie punku odcięcia
na np. 100 Hz powodowałoby niepotrzebne nakładanie się częstotliwości 50
- 100 Hz i mogłoby to pogorszyć odbiór dźwięku. Ustawienie pokrętła na
50 Hz powoduje że nasz subwoofer będzie pracował tylko do tej częstotliwości,
a wszystko co powyżej zostanie odcięte.
Użyteczny jest też przełącznik fazy (PHASE). Jeżeli w naszym systemie,
po włączeniu subwoofera mamy wrażenie że bas jest mniejszy, możemy
przypuszczać, że głośniki suba i kolumn nie pracują zgodnie w fazie.
Przestawienie tego przełącznika poprawi sytuację. Jeśli nasz subwoofer nie
posiada przełącznika, musimy poprzekładać odwrotnie wszystkie kable w
głośnikach.
Rodzaje obudowy głośników subniskotonowych.
Spotykamy kilka rodzajów obudowy głośnika subniskotonowego.
1. Przegroda nieograniczona.
Spotyka się ją w najprostszych
systemach zestawów samochodowych. Posiada bardzo małą sprawność,
bowiem trudno jest uzyskać akustyczną izolację przedniej i
tylnej strony membrany, tak by fale dźwiękowe nie znosiły się
wzajemnie.
2. Obudowa zamknięta.
 |
(rys. z lewej)
Głośnik zamknięty jest w szczelnej skrzyni, promieniuje
tylko przednia część membrany. Dla uzyskania niskiego
basu wymagana jest duża obudowa. Charakteryzuje się
niską skutecznością. Zaletą jest prostota konstrukcji
oraz szybki, impulsowy bas. |
3. Obudowa otwarta zwana również obudową z bas refleksem (bass-reflex).
Obudowy tego typu mają szerszy zakres częstotliwości od
obudowy zamkniętej, mają także większą skuteczność. Basy
są zdecydowanie głośniejsze. Do wad należy większa
podatność na uszkodzenie membrany w przypadku dużych
głośności, związane jest to z brakiem oporu ciśnienia
wewnętrznego. Jest wiele rozwiązań konstrukcyjnych.
Głośnik może być skierowany do słuchacza, lub do
podłogi. Otwór bas refleksu także może być umiejscowiony
na różnych ściankach obudowy (rys. z prawej). |
 |
4. Obudowa pasmowo-przepustowa (band-pass).
 |
Składa się z dwóch komór, w jednej jest zamknięty
głośnik. Druga komora posiada otwór bas refleksu
(rys. z lewej).
Innym
rozwiązaniem jest wentylowanie także drugiej komory, z
tym, że obie komory mają różną częstotliwość
rezonansową. Obudowa taka łączy część zalet obudowy
zamkniętej i otwartej. Charakteryzuje się dobrą
skutecznością, lecz większe wymiary i bardziej skomplikowana
konstrukcja podnoszą koszt subwoofera. |
 |
5. Konstrukcja izobaryczna.
Jeżeli dwa głośniki poruszają się w ściśle
zamkniętej kieszeni powietrznej, w przeciwfazie - jeden
pcha, a drugi ciągnie (ang. push-pull) - to taką
konstrukcję nazywa się izobaryczną (rys.
z prawej).
Często instaluje się
głośniki w obudowie pasmowo-przepustowej. Zaletą tego
układu jest to, że działa jak jeden wysokosprawny
głośnik. Daje to znaczne zmniejszenie obudowy (nawet do
50%). Układ posiada mniejszą skuteczność, ale w dobie
wysokosprawnych wzmacniaczy nie jest to problemem. |
.
|
Który rodzaj obudowy jest najlepszy? Nie ma na to
jednoznacznej odpowiedzi. Najczęściej spotykaną jest
obudowa z bas refleksem. Obudowy pasmowo-przepustowe, ze
względu na wyższą cenę powoli zdobywają zwolenników. Obudowy zamknięte mają sporo wad, dlatego nie są
częstym rozwiązaniem. Obudowy izobaryczne, dzięki
zwartej konstrukcji znajdują zastosowanie wszędzie tam,
gdzie małe rozmiary grają zasadniczą rolę.
To tak w skrócie. S.C.
warto odwiedzić >>
ciekawe artykuły >
I
bibliografia
I
słownik I
artykuły o audio i elektronice
I
kolumny
głośnikowe I
test wzmacniaczy I
|